تفاوت میان تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال

ارسال شده در: وبلاگ | 0

شاید یا بهتره بگوییم حتما واژه های تولید محتوا و بازاریابی محتوا یا بازاریابی دیجیتال بگوشتان خورده است و یا شاید هم با یکی از این زمینه ها آشنایی داشته باشید اما احتمال اینکه تفاوت میان این دو را ندانید قطعا بیشتر است. حال سوال اینجاست که واقعاً تولید محتوا یا بازرایابی دیجیتال چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند؟ قبل از آنکه بخواهیم شما را گیج کنیم از هر دو حوزه تعریفی ارائه می کنیم و قضاوت را در انتها به خودتان واگذار خواهیم کرد.

تولید محتوا چیست؟

بطور کلی تولید محتوا به مجموعه تکنیک هایی گفته می شود که با استفاده از آن ها می توان درباره موضوعی مشخص که قصد تولید محتوا راجع به آن را داریم اطلاعاتی به مخاطبان ارائه دهیم که بتواند آنها را ترغیب به استفاده از کالا یا خدمات ما کند. حال این محتوا می تواند به صورت متنی، صوتی یا تصویری باشد.
با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون از شبکه های اجتماعی عملا اکثر مردم در حال تولید نوعی محتوا و به اشتراک گذاری آن در اینترنت و شبکه های اجتماعی هستند. از ساخت کلیپ های طنز و صداگذاری های خنده دار گرفته تا آموزش های یک مربی یوگا در اینستاگرام و کانال های تلگرام و واتس اپ همه و همه به نوعی تولید محتوا است اما تفاوت این نوع تولید محتوا با تولید محتوای حرفه ای و تاثیر گذار در این است که آن محتوا توانایی جذب مشتری داشته باشد و بتواند کالا یا خدمات ما را به فروش برساند. برای اینکه درک بهتری از تولید محتوا داشته باشید و با فعالان این حوزه آشنا شوید شما را دعوت به تماشای ویدیوی زیر از می کنیم:

توضیحات فعالان دانشگاه آنلاین سی ام آی (CMI) یا (Content Marketing Institute University) درباره تولید محتوا

همانطور که در ویدئوی بالا مشاهده کردید حتی امروزه روز هم بسیاری از شرکت ها و برند های مطرح از تعریف حقیقی تولید محتوا و تاثیر آن در بازاریابی محتوا آشنا نیستند. همچنین تعریف تولید محتوا برای صاحب یک برند ممکن است متفاوت از تعریف صاحب برند دیگر باشد و به نوعی تعریف تولید محتوا برای افراد با توجه به نوع کالا یا خدماتی که ارائه می دهند می تواند متفاوت باشد. اما به هر حال محتوا به هر شکل و نوعی علی الخصوص محتوایی که باعث جذب مخاطب گردد و باعث بالا رفتن فروش یک فروشگاه اینترنتی یا ارائه خدمات یک موسسه کرایه اتوموبیل شود تولید محتوا محسوب می شود و قابل ارزش است.
امروزه این حوزه از بازاریابی دیجیتال چنان اهمیتی پیدا کرده است که صاحبان برند های مطرح سعی در استخدام وبلاگر های موفق دارند. افرادی که در حوزه وبلاگ نویسی و تولید محتوای صوتی و تصویری تبحر و خلاقیت داشته و از این راه کسب درآمد می کنند به راحتی توسط برخی برند های مطرح جذب می شوند زیرا این اشخاص پل ارتباطی بین مخاطبان و کالاهای آن برند محسوب می شوند.

همچنین به علت اهمیت تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال امروزه شرکت هایی پدید آمده اند که کار تولید محتوای برند های با سابقه و برند های تازه وارد را به عهده می گیرند و با استخدام افراد حرفه ای در تولید محتوا و با استفاده از ابزار های حرفه ای تولید محتوای صوتی و تصویری (مثل استودیوی ضبط) افدام به تولید محتوای تصویری جذاب یا پادکست های حرفه ای برای انواع برند ها می کنند که عملاً باعث بالا رفتن مشاهده کنندگان آن برند و به طبع فروش کالا یا خدمات آنها می شوند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

در مطلب بالا گریزی به بازاریابی دیجیتال نیز زدیم و می توان به نوعی تولید محتوا را زیر مجموعه بازاریابی محتوا یافت اما حال جواب سوال اینکه بازاریابی دیجیتال چیست؟ را می توان اینطور داد: “بازاریابی دیجیتال به هر نوع از بازاریابی موجود در فضای مجازی گفته می شود که نشان دهنده تمام تلاش هایی است که منجر به فروش در دستگاه های دیجیتال و اینترنت می شود. تمام برند ها با استفاده از اهرم کانال های دیجیتالی مثل شبکه های اجتماعی، وبسایت ها و ایمیل با مشتریان خود در تماس و تعامل هستند”. بازاریابی دیجیتال نوعی از تاکتیک های است برای جلب توجه کاربرانی که بیشتر وقت خود را بصورت آنلاین می گذرانند تا بتوان با جلب توجه آنها به کالا یا خدماتی که ارائه می کنیم آن ها را ترغیب به خرید و استفاده از خدمات ما کند. البته در بازاریابی دیجیتال فقط فروش مهم نیست بلکه امر دیگری که موجب جلب اعتماد و سرازیر کردن درخواست های بیشتر به سمت خدمات یا کالای ما می شود پشتیبانی است. اگر هدف شما از ایجاد یک برند فقط فروش باشد و اصل “مشتری مداری” را فراموش کنید قطعا از بازار حذف خواهید شد. لذا نه تنها باید بهترین محتوا و بازاریابی را داشته باشید بلکه باید بهترین پشتیبانی را نیز ارائه دهید.
اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید داشتن استراتژی فروش و توانایی در بازاریابی دیجیتال امری کاملا حیاطی برای بقای برند شما خواهد بود. چون بازاریابی دیجیتال قابلیت های زیادی را با کمترین هزینه در اختیار شما قرار می دهد. می توانید از ابزار های آنلاینی مثل شبکه های اجتماعی برای فروش استفاده کنید و از آنالیزور های وبسایت برای دیدن میزان بازدید سایتتان توسط کاربران بهره ببرید.

نتیجه گیری

همانطور که در مطلب بالای بیان شد بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا هر دو از اهمیت ویژه ای جهت کسب ترافیک مناسب به سمت وبسایت شما و شبکه های اجتماعی مرتبط با برندتان است. همچنین استفاده از یک بازاریاب دیجیتال حرفه ای یا یک تیم بازاریابی دیجیتال برای بالا بردن فروش کالا یا خدماتی که ارائه می دهید ممکن است صرف هزینه اضافی به نظر برسد اما بازاریابان دیجیتال مسئول بالا بردن سطح آشنایی کاربران با خدمات شما و هچنین رهبری و پشتیبانی از تمام کانال های دیجیتال (چه مجانی و چه پولی) هستند. این کانال های می تواند وبسایت، شبکه های اجتماعی، رتبه شبکه های اجتماعی، ایمیل، بیلبورد های تبلیغاتی و وبلاگ برند شما باشند که بازاریابان دیجیتال تمام کانال ها را رسد کرده، کاربران و استفاده کنندگان کالا یا خدمات شما را مورد ارزیابی قرار می دهند و بهترین محتوا را جهت فروش بیشتر بکار می برند.

دیدگاهتان را بنویسید