چرا برای کسب و کارم وبسایت تهیه کنم؟

ارسال شده در: وبلاگ | 0

واقعاً چه دلیلی دارد که برای کسب و کارمان وب سایت داشته باشیم؟ امروزه با وجود تعداد بسیاری از اپلیکیشن ها و سرویس های اجتماعی و شبکه های اجتماعی این کار به راحتی آب خوردن در حال انجام شدن است و حال چه نیازی به وبسایت داریم؟ وقتی گروه تلگرامی یا پیج اینستاگرامی ما در حال فروش محصولاتمان است و از درآمد حاصله هم کاملاً راضی هستیم پس دلیلی وجود ندارد که بخواهیم وب سایت تهیه کنیم و یک هزینه اضافی برای طراحی و پشتیبانی سالانه وبسایت بدهیم در حالی که بدون دادن هیچ هزینه ای پیج یا کانال فروش محصولاتمان را راه اندازی کرده ایم !
در واقع می توان جواب این پرسش ها را به خود کاربران واگذار کرد. ممکن است کاربر یا کاربرانی باشند که داشتن یک وبسایت را جهت موفقیت کسب و کارشان ضروری ندانند و بالعکس هستند شرکت ها و برند هایی که داشتن وبسایت را برای داشتن یک نماد تجاری و اعتبار کاری بسیار مهم می دانند و حتی هستند افرادی که علی رقم فروش در شبکه های اجتماعی ترجیح می دهند جهت اعتماد سازی بیشتر یک وبسایت نیز برای کسب و کارشان تهیه کنند.
در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که لزوم داشتن یک وبسایت را تشریح می کند بیان کنیم و انتخاب نهایی به عهده خواننده قرار دهیم.

وبسایت باعث اعتبار سازی کسب و کارهای سنتی می شود

شاید برایتان پیش آمده باشد که به یک شیرینی فروشی یا یک مغازه کفش فروشی یا حتی یک میوه فروشی سر زده باشید و در فاکتور پرداخت متوجه آدرس وبسایت آن کسب و کار شده باشید و با خود فکر کرده باشید چرا یک شیرینی فروشی محلی نیاز به یک وبسایت دارد؟ جواب این سوال بسیار ساده است زیرا کسب و کارهای محلی ای که سال ها در حال فعالیت در یک زمینه هستند و رضایت مشتریان آن محدوده را جلب کرده اند و در یک جامعه کوچک اعتبار دارند حال می توانند با استفاده از یک وبسایت نه تنها جامعه افرادی که آن ها را می شناسند بیشتر کنند بلکه وبسایت و شبکه های اجتماعی به آن ها اعتبار کاری فوق العاده ای می دهد که می توانند از این طریق درآمد خود را چند برابر کنند و بالطبع به اعتبار خود بیافزایند.

people-judge-img

مردم اعتبار شما را از روی طراحی وبسایتتان قضاوت می کنند

تحقیقات نشان داده است که مردم و در واقع کاربرانی که مشتری کسب و کار شما می شوند نوع حرفه شما و میزان موفقیت شما را در کسب و کارتان از روی طراحی وبساییتان می سنجند و مورد قضاوت قرار می دهند. اگر وبسایت شما یک طراحی ساده و استاتیک قدیمی داشته باشد و تعاملی با کاربر نداشته باشد قطعاً مشتریان کمتری جذب خواهید کرد و در مقابل اگر یک طراحی به روز و حرفه ای ارائه دهید مشتریان شما از اعتبار کسب و کارتان مطمعن می شوند و قانع می شوند که شما در کارتان حرفه ای هستید و مشتاق استفاده از خدمات شما می شوند.

وبسایت باعث جذب کاربران بیشتر از طریق گوگل می شود

شما هم مثل همه وقتی خودتان نیازمند گرفتن اطلاعاتی درباره یک موضوع خاص می شوید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد سرچ کردن در گوگل می باشد. پروتوکول های جستجوی گوگل با چرخش در محتوای وبسایت های اینترنتی درباره آن چیزی که شما خواسته اید کنکاو می کنند و در کمتر از چند ثانیه نزدیکترین نتایج را مطابق با خواسته شما نمایش می دهند. حال اگر شما یک وبسایت داشته باشید که مطالب خوب و مفیدی هم در وبلاگ آن قرار داده باشید که نسبت به محتوای تولیدی دیگر وبسایت ها از اولویت بالاتری برای موتور جستجو برخوردار باشد و به صفحه اول گوگل منتقل شوید باعث می شود کاربران با همان مطلب به سایت شما جذب شوند و از کالا یا خدمات شما استفاده کنند. اما اگر فقط به شبکه های اجتماعی اکتفا کرده باشید شانس اینکه با مشتریان بیشتری آشنا شوید کمتر است. همچنین شما با وبسایتتان می توانید شبکه های اجتماعی مرتبط با کسب و کارتان را نیز به کاربران معرفی کنید که این خود یکی دیگر از مزایای وبسایت است.

می توانید در وبسایتتان نظرات کاربران را راجع به کالا و خدماتتان نمایش دهید

درست است که این کار را شبکه های اجتماعی نیز انجام می دهند و حتی شاید بهتر هم انجام می دهند اما غالباً نظرات افراد راجع به نوعی از خدمت یا کالایی که کسب و کار شما ارائه می دهد نه نتها باعث می شود که کاربران جدیدتر از دیدن نظرات افراد دیگر نسبت به آن کالا یا خدمت آگاه تر شوند و با در نظر گرفتن تجربه دیگران و مقایسه نظرات اقدام به خرید آن محصول یا استفاده از آن خدمت کنند بلکه همین نظرات که گاهی هم نظرات منفی و انتقاد آمیزی هستند باعث می شود شما به عنوان صاحب کسب و کار نسبت به نوع خاصی از محصول که توسط یک تولید کننده مشخص تولید می شود آگاه تر شوید و در ارائه آن محصول در سبد محصولاتتان در آینده تجدید نظر کنید و محصول بهتری جایگزین آن کنید. همچنین می توانید از این نظرات جهت ارتقای خدماتی که ارائه می دهید نیز استفاده کنید. به علاوه دیدن آن ستاره های جذاب زرد رنگ توسط کاربر و یک آمار جامع از تمام نظرات کاربران درباره یک محصول ارائه شده شاید برای تصمیمی گیری قانع کننده تر از نظراتی باشد که کاربران دیگر راجع به همان محصول در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند.

googlemap-img

قرار دادن آدرس فروشگاه و نماد سازمان های نظارتی

این مورد را می توان یکی از مزایای اصلی داشتن وبسایت معرفی کرد و در مقایسه با شبکه های اجتماعی قاعدتاً در این مورد وبسایت برنده است. زیرا در شبکه های اجتماعی هر کسی می تواند با داشتن یک پیج یا کانال اقدام به کالا یا ارائه یک خدمت کند در حالی که ممکن است هیچ پاسخگویی راجع به کیفیت کالا یا خدمت ارائه شده نداشته باشد و اگر مشتری درخواست بهتر کردن کیفیت کالا یا در صورت ناراضی بودن درخواست استرداد وجه را داشته باشد شخصی که خود را به عنوان ارائه کننده خدمت جا زده است می تواند به راحتی از زیر مسئولیت شانه خالی کند و از لحاظ قانونی نیز هیچ تهدیدی متوجه وی نیست. در حالی که شرکت های معتبر نه تنها در شبکه های اجتماعی خود را معرفی می کنند بلکه برای جلب رضایت مشتریان خود علی رقم احداث وبسایت آدرس و مکان دقیق شرکت یا محل کسب و کارشان را جهت اعتماد سازی مشتریان خود ارائه می کنند و پاسخگوی تمام مشکلات احتمالی نیز هستند لذا این اعتماد سازی مطابق با اصلی مشتری مداری باعث سرازیر شدن مخاطبان بیشتر و فروش محصولات و خدمات بیشتر می شود.
در کشور ما نیز سامانه نماد اعتماد الکترونیکی و سامانه ساماندهی که توسط دستگاه های نظارتی با هدف قانونمند کردن فضای کسب و کار آنلاین احداث شده است، کسب و کارهای اینترنتی را در یک بانک اطلاعاتی جامع ثبت می کنند و دارندگان کسب و کارها با قرار دادن لوگوی این سامانه ها در وبسایت های خود اعتماد دو چندان مشتریان را جلب می کنند تا مشتری بتواند با آسودگی خاطر بیشتری اقدام به استفاده از آن خدمت یا کالا کند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم موارد مهمی که نیازمند بودن یک کسب و کار به یک وبسایت و در واقع ثبت یک برند تجاری دارد را بیان کنیم و راهنمایی کوچکی برای صاحبان کسب و کارهایی که وبسایت ندارند یا آنهایی که می خواهند کسب و کار آنلاینشان را با ساخت یک وبسایت شروع کنند داده باشیم. البته مواردی که ذکر کردیم تنها بخشی از مزایای داشتن وبسایت برای یک کسب و کار بود و موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که سعی می کنیم در آینده به آن ها بپردازیم و تصمیم اینکه وبسایت را برای کسب و کار آنلاین یا آفلاینتان نیاز دارید یا سرویس های شبکه های اجتماعی برای شما کفایت کننده است را به خودتان واگذار می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید